hukum suami rogol isteri dalam islam



Isu rogol suami isteri dibangkitkan oleh sesetengah pihak dan beberapa media. Di sini, saya ingin mengulas seperti berikut;

1. Islam mewajibkan suami menunaikan kehendak seks isteri. Suami yang enggan menggauli ataupun melakukan hubungan seks dengan isterinya tanpa sebab yang sah telah melakukan dosa kecuaian tanggungjawab sebagai suami.

2. Demikian juga isteri yang enggan melakukan hubungan seks dengan suaminya tanpa sebab yang boleh diterima maka ia merupakan satu dosa.

3. Pun begitu, hubungan seks suami dan isteri hendaklah berlaku dalam keadaan yang harmoni dan tidak menyakiti antara satu sama lain. Ini memenuhi perintah al-Quran: (maksudnya) "Kamu semua bergaullah dengan mereka (isteri-isteri) secara baik" (Surah al-Nisa: 19).

4. Maka, hubungan seks secara kasar dan menyakitkan antara satu sama lain adalah dilarang di dalam Islam. Untuk itu semua pasangan hendaklah mencari cara seks yang terbaik yang memenuhi naluri keinsanan kedua pihak.

5 Para sarjana ketika berbincang hukum 'azal (suami mencabut zakar dari faraj isteri sebelum keluar air mani untuk mengelakkan hamil) menyatakan bahawa walaupun perbuatan itu dibenarkan dalam hadis, namun hendak mendapatkan persepakatan dari isteri kerana bimbang isteri tidak sempat menikmati persetubuhan. Ini menunjukkan persetubuhan secara paksa dan kasar yang satu pihak tidak menikmati sudah tentu dilarang dalam hubungan rumahtangga.

5. Isteri berhak menghalang suami menyetubuhinya jika suami itu boleh memberikan mudarat kepadanya seperti suami yang pengidap aids dan penyakit -penyakit lain yang boleh membahayakan isteri. Ini jelas dalam pelbagai dalil syarak.

6. Isteri juga boleh menghalang suami menyetubuhinya jika suami gagal menunaikan tanggungjawab sebagai suami seperti tidak memberikan nafkah kepadanya.

7. Hubungan suami isteri dalam Islam dibina di atas mawaddah wa rahmah (cinta dan kasih) seperti yang disebut dalam Surah al-Ruum ayat 21. Maka semua hadis berkaitan suami dan isteri hendaklah ditafsirkan dalam konteks dan panorama cinta dan kasih. Mana-mana tafsiran yang tidak berlatarkan konsep ini maka akan membawa maksud yang salah faham terhadap maksud hadis-hadis Nabi s.a.w tentang hubungan rumahtangga.

DR.MAZA


English version,

HUSBAND AND WIFE RAPE?

Conjugal rape issue raised by some parties and some media. Here, I would like to comment as follows;

1. Islam requires the husband to pay the wife's sexual demands. Mix or a husband who refuses to have sex with his wife without any valid reason to have committed the sin of negligence of duty as a husband.

2. Likewise, the wife who refuses to have sex with her husband without valid reason then it is a sin.

3. Nevertheless, the husband and wife sex should happen in a harmonized manner and not to hurt each other. This fulfills the command of the Quran: (translated) "You all live with them (wives) good" (Surah al-Nisa: 19).

4. Then, rough sex and painful one another is prohibited in Islam. For that all sex couples should be looking for ways that best meet the instinctive humanity of both parties.

5 when discussing legal scholars' azal (husband and wife retract the penis from the vagina before semen to avoid pregnancy) stated that although the act was justified in saying, but to get consensus from his wife for fear that she did not have time to enjoy sexual intercourse. It shows gross sexual intercourse by force and that the parties do not enjoy the course prohibited in relation households.

5. The wife has the right to prevent her husband had intercourse if her husband could give harm to it like living with a husband who aids and other diseases that could endanger -penyakit wife. This proposition is evident in various legislation.

6. Wife also can prevent the husband had intercourse if her husband failed to fulfill responsibilities as a husband like him do not provide a living.

7. The relationship of husband and wife in Islam is built on mawaddah wa Rahmah (love and compassion) as mentioned in Surah al-Rum verse 21. So all the traditions related to the husband and wife must be interpreted in context and panorama of love and affection. Any interpretation that is not against the backdrop of this concept, it would mean that a misunderstanding of the meaning of the hadith of the Prophet about the marriage relationship.

DR.MAZA