senarai kolam renang awam

Senarai Kolam Renang Awam di Kuala Lumpur dan Selangor


Pusat Sukan Air / Putrajaya Swimming Complex
Jalan P6/1 , Presint 6 , Putrajaya 
Tel:(03) 8887 7000 
Bayaran Masuk: RM2

Waktu Operasi: 

9am-11pm ,1pm-3pm,5pm-7pm,8pm-10pm (Selasa-Ahad) Isnin-(Tutup)
Sesi wanita - 5.00pm-7.00pm


Kelab Komuniti Taman Tasik Cyberjaya

Jalan Kelab Off Persiaran Semarak Api , Cyberjaya 
Tel: 03- 8318 0008 or 8318 4739/8318 4726 
Waktu Operasi:
Isnin-Sabtu: Sebelum 6pm RM2.00, 6 pm ke atas RM3.00. 
Ahad dan Cuti Umum RM5.00.

National Aquatic Centre ( Kompleks Sukan Negara)
Bkt Jalil, Sri Petaling,
57700, Kuala Lumpur
Tel: 03-8994 1550 / 03-8994 4660/1/2
Bayaran: Dewasa RM4 (Isnin-Jumaat)
RM5 (Hujung minggu)

Waktu Operasi:
Isnin- Khamis: 3-5.30 pm , 6- 8.30 pm
Jumaat : 8-9.15 am, 9.45-11 am, 4-5.15 pm dan 5.45-7 pm
Hujung minggu: 11.30-2 pm, 3-5.30 pm, 6-8.30 pm


Kompleks Sukan Bangsar (Bangsar Sports Compleks)

Jalan Terasek 3, 
Bangsar, 59100,
Kuala Lumpur
Tel: 03-2284 6065
Bayaran: Dewasa: RM 3 

Waktu Operasi

Isnin-Sabtu : 9.30am, 2-4.30pm dan 6-8.30pm
Tutup pada hari Ahad


Pusat Akuatik Shah Alam

Shah Alam,
40000, Selangor
03-5510 1230 /03-5510 0377 / 03-5513 1872
Bayaran : Dewasa : RM3 Isnin-Jumaat
: RM3.50 Hujung Minggu

Waktu Operasi

Isnin-Khamis : 9am-12pm, 2.30-5pm, dan 5.30-8pm
Jumaat-Ahad : 9am-12pm, 12.30-3pm, 3.30-6pm, 6.30-9pm


Kompleks Kemudahan Kemasyarakatan (3K) Subang JayaJalan SS 13/1, Persiaran Kewajipan,

Subang Jaya, 47500, Selangor.
Tel: 03-5636 9233
Bayaran: Dewasa: RM2-4

Waktu Operasi:

9am-12pm, 2-5pm, 6-9pm


Kompleks Renang Kuala Lumpur

Jalan Tenteram, Bandar Tun Razak,
56000, Kuala Lumpur,
Tel:03-9316353
Bayaran Masuk
Bayaran: RM1

Waktu Operasi

Isnin-Jumaat: 2-5pm dan 6-9pm
Hujung Minggu: 9.30am, 2-5pm dan 6-9pm

Kelana Jaya Municipal Pool

MPPJ Sport Centre, 
Petaling Jaya, Selangor
Tel: 03-7044932
Bayaran: Dewasa RM 3, RM4 (Hujung minggu)

Masa Operasi:

9am, 2-5pm dan 6-9pm

Kompleks Kemudahan Kemasyarakatan (3K) Subang Jaya

Jalan SS 13/1 , Persiaran Kewajipan , Subang Jaya 
Tel: 56369233

Waktu operasi:
Weekdays: Daytime RM2; evenings RM3. Ahad dan Cuti Umum: Daytime RM3, evenings RM4.

Waktu Operasi:  9am, 2pm - 5pm, 6pm - 9pm




Kompleks Sukan Negara / Panasonic Sports Complex
Lot 4, Persiaran Perkilangan , Seksyen 21 , Shah Alam

Waktu Operasi:

Isnin-Jumaat: RM3.00 Sabtu, Ahad dan cuti umum:RM4.00,
5pm - 9pm hari biasa, 8am-12pm and 5pm-9pm hujung minggu



NOTIS: Sila telefon terlebih dahulu untuk memastikan segala maklumat ini adalah tepat.

cara turunkan berat badan dengan cepat

SEMEMANGNYA tidak ada jalan untuk menurunkan berat badan melainkan melalui keazaman dan usaha cekal untuk mengawal pemakanan seharian.

Tak dinafikan memang banyak pelan diet melibatkan makanan dan latihan untuk melangsingkan tubuh tapi apalah gunanya kalau ia tak mampu dilakukan kerana memerlukan komitmen masa dan tenaga.

Justeru jika terdapat satu cara yang unik, ambil masa sangat singkat dan tidak memerlukan anda memerah keringat atau menahan selera makan untuk tampil lebih langsing.. siapa yang tertarik bukan?

Menurut kajian dalam Journal of Obesity oleh Universiti Cornell, menimbang berat badan pada setiap mampu meningkatkan semangat untuk berdiet dan bersukan untuk menurunkan berat badan.


Dengar macam remeh tetapi inilah sebenarnya cara efektif untuk membuatkan fikiran diset untuk bersemangat tidak malas menjayakan diet anda.

Kajian ini telah terbukti selepas dijalankan selama dua tahun di mana sebahagian besar responden yang rajin menimbang berat badan didapati berjaya mengekalkan kelangsingan tubuh setelah berdiet.


Ini juga merupakan antara cara untuk mengelak mereka yang sudah berjaya menurunkan berat badan, terus kekal dengan diet diamalkan dan tidak terbabas menjadi gemuk semula.

Jadi mulai pagi esok, mulakan hari anda dengan menimbang berat badan ok? Tak lama.. 5 minit sahaja tapi mungkin itulah permulaan detik untuk anda menjadi orang yang lebih kurus dan langsing tak lama lagi! – SUKAMEDIA.COM

Oleh: Rem Ramzi

Tips Bekerja Dari Rumah

Tahukah anda 10 tahun dari sekarang mungkin ramai diantara kita akan bekerja dari rumah ? Di US perkara ini telah berlaku lebih 10 tahun dulu.

Saya mempunyai kawan yang tinggal diMalaysia tetapi sebenarnya dia adalah arkitek untuk sebuah syarikat terkenal di UK.

Mungkin beberapa tahun lagi kita boleh bertemu perkara ni di Malaysia. Pejabat tidak lagi diperlukan. Istilah kerja masuk jam 8 pagi tidak ada lagi.

Banyak kos boleh dan tenaga boleh dijimatkan. Tak perlu bersesak-sesak untuk ke pejabat jam lapan. Perkara yang penting adalah anda perlu siapkan kerja anda.

Saya sangat berminat dengan perkara ini. Saya telah membuat research lebih setahun tentang kerjaya ” kerja dari rumah “.

Saya mendapati lebih 50% generasi Y telah berpendapatan lebih 2 kali ganda dari gaji sebenar jika dia bekerja diluar.

Saya telah setup pejabat kecil saya dirumah lebih 10 tahun lalu. Siapa nak tahu 10 tip kerja dari rumah ?.

10 Tip Kejayaan Bekerja dari Rumah

1. Menyediakan tempat kerja khas yang selesa

kerja-dari-rumah-online

Perkara ini penting, jika boleh perlu cukup semuanya. Ada komputer, ada printer dan beberapa keperluan asas. tidaklah perlu terlalu luas, cukup jika anda selesa.

Pastikanlah tempat yang anda sediakan tu mempunyai maje yang selesa untuk anda mulakan kerja. Tempatkan semua benda yang berkaitan kerja je. Kalau boleh buatlah dalam bilik khas yang kurang gangguan bising. INGAT..anda perlu bekerja walaupun di rumah bukan berbaring dan menharapkan duit masuk.

2. Bekerja mengikut waktu.

Jangan anda rasa anda bekerja kat rumah dan anda boleh sesuka hati bila nak mulakan kerja. kalau boleh buatlah macam pergi kerja biasa tu. masuk waktu kerja. Masuk jam 9 dan keluar jam 5. Ingat anda perlu bekerja, walaupun di rumah. Kalau boleh hantarlah anak-anak ke rumah pengasuh, disiplinlah diri, jangan asik nak ke pasar je. mana kerja nak menjadi dan nak siap.

3. Hubungan dengan kerja secara berterusan

Anda cuma bekerja dari rumah, jadi pastikan anda membuka email anda secara berkala. Jaga hubungan dengan pelanggan atau bos anda.

4. Ambil masa rehat

Untuk anda memastikan momentum yang berterusan anda perlu mengambil waktu rehat. contohnya ambil lah waktu makan tengah hari setiap hari. Bila anda mengambil masa rehat yang teratur kualiti kerja yang anda hasilkan pasti lebih hebat.

5. Jangan dibersihkan.

Itu sebabnya saya minta anda menyediakan tempat yang sesuai dan selesa untuk anda buat kerja. kadang-kadang anda tak lah perlu bersihkan setiap hari, anda perlukan mod untuk bekerja. biarkan bersepah.

6. Disiplin

Kalau nak buat perjumpaan , cuba buat waktu rehat atau makan tengah hari. jangan asik nak jumpa orang tak ikut waktu. Anda perlu bekerja kuat ya.

7. Tinggalkan rumah sehari dalam seminggu

Tip ni memang pelik sikit, dah setiap hari anda duduk rumah, tidur pun kat rumah, makan pun kat rumah, kerja pun kat rumah. jadi tentu anda akan BOSAN. saya syorkan untuk anda pilih lah satu hari dalam seminggu untuk keluar dari rumah. Anda akan rasakan kelainannya.

===================
8. Buat kerja secara rutin
===================

1. Bangan tidur,
2. Bersihkan diri, mandi dan bersiap. jangan tak gosok gigi terus buat kerja.
3. Buat sarapan
4. Masuk tempat kerja
5. Buat panggilan pelanggan
6. Tengah hari pergi makan tengah hari dan jumpa kekawan
7. Balik jam 2 buat kerja balik
8. Jam 5 berhenti kerja dan siapkan kerja jangan bertangguh
9. List kerja apa nak dibuat esoknya
10. Ulang langkah pertama.

9. Buat kerja anda.

Jangan pula , metang-metang anda kerja dari rumah anda volunteer buat kerja yang tak perlu anda buat sebagai contoh anda terima anak jiran untuk letak rumah anda. ini betul…kerja-kerja yang selalu orang lain buat jangan pulak anda yang buat. faham kan yang ni.

10.Stay professional

Walaupun anda kerja dari rumah ..ingat anda perlu bertanggungjawab seperti anda bekerja di office.

Sebenarnya banyak lagi nak tulis dan nak beri tip nya. saya selalu ingat mak pesan ” beri pada mereka yang meminta dan memerlukan dan jangan minta pada mereka yang tak mahu memberi “. sebab tu saya minta banyak like.

Share lah secara percuma supaya ramai orang boleh dapat manfaatnya. tiru dan copy lah sesuka hati yang boleh sebab saya tahu mudah-mudahan ianya menjadi saham bagi saya.

Sumber : Coach Bahar

Maksud Mimpi Dipatuk Ular

Tafsiran Maksud Mimpi Kena Patuk Ular


Mimpi ular ini kebiasaannya adalah perkara berkaitan dengan jodoh dan perkara-perkara yang kurang elok yang berada di sekeliling kita. Contoh mimpi dipatuk ular, kebanyakan orang akan menafsirkan bahawa dia akan dipinang atau akan bertemu jodoh, baik lelaki atau perempuan. Itu ada kebenarannya, tetapi harus diingat bahawa mimpi setiap orang dan penafsirannya adalah sangat berbeza untuk setiap orang yang bermimpi

Bagi yang belum kahwin –
Pendapat umum mengatakan mimpi dipatuk ular atau dibelit ular kemungkinan adalah petanda bahawa si pemimpi akan bertemu jodoh atau memperolehi isteri/suami tidak lama lagi.
Seorang gadis yang bermimpi dikejar ular, mimpi itu kemungkinan memberi alamat si gadis akan segera dipinang orang.
Manakala jika seorang lelaki yang bermimpi dikejar ular, kemungkinan itu tandanya bahwa dia diminati oleh ramai wanita.

Lihat kekasih pegang ular -
Adapun menurut tafsiran yang ditemui, bagi seseorang yang masih bujang yang bermimpi melihat kekasih hatinya memegang ular, kemungkinan ia membawa erti si pemimpi akan mendirikan rumahtangga dengan seseorang yang berani sifatnya.

Kekasih dipatuk ular – 
Sekiranya di dalam mimpinya itu dia mendapati kekasihnya dipatuk ular, kemungkinan ia memberi alamat bahawa si pemimpi akan menghadapi kejelikan.

Gangguan jin atau syaitan? –
Namun ada sesetengah yang menyangkalnya, dengan mengaitkan sifat ular sebagai suatu simbol ancaman. Bahkan ramai juga yang percaya bahawa ular yang muncul di dalam mimpi, terutama yang bersifat pelik – diberi gambaran seperti ular hitam, ular yang berwarna kuning keemasan, ular yang sangat besar, berkepala dua ataupun ciri-ciri lain daripada ular yang biasa dilihat – kemungkinan adalah jelmaan jin atau syaitan. Justeru mimpi ular yang sedemikian dikatakan adalah simptom gejala bahawa si pemimpi itu cuba didekati atau sudahpun diganggu oleh jin atau makhluk halus.

Jika bukan gangguan jin… ?
Dikatakan mimpi itu memberi petanda akan mendapat jodoh, tetapi apa maknanya pula kalau si pemimpi tu seorang yang sudahpun bertemu jodohnya ataupun seseorang yang sudahpun berkahwin? Hmm.. apa mungkinkah bagi seorang suami yang baru beristeri satu, mungkin akan menambah ‘kuota’nya..? Dan bagaimana pula halnya jika yang bermimpi itu ialah wanita yang sudahpun mendirikan rumahtangga – sedangkan agama melarang seorang isteri mempunyai lebih dari seorang suami yang sah pada satu-satu masa!

Bagi yang sudah berkahwin – 
Menurut salah satu tafsiran yang ditemui, dikatakan bahawa sekiranya si pemimpi itu telah pun berkahwin, tetapi bermimpi dipatuk atau dibelit ular, kemungkinan itu membawa erti beliau akan beroleh kemakmuran dalam hidupnya.

Ular jadi naga – Manakala jika bermimpi melihat ular dan tidak semena-mena ular itu bertukar menjadi naga tandanya akan ada orang besar (berpengaruh atau berpangkat) yang akan menolong anda.

Ular warna-warni – 
Jika mimpi melihat seekor atau beberapa ekor ular yang berwarna-warni, dikatakan makna tersirat di sebaliknya ialah si pemimpi akan beroleh kebahagiaan.

Melihat ular yang banyak – Sekiranya bermimpi melihat ular yang banyak, maknanya akan panjang umur.

Dikepung banyak ular – Mimpi dikelilingi oleh ular yang banyak, dikatakan suatu petanda bahawa si pemimpi akan mempunyai ramai musuh.

tag : tafsir mimpi ular . maksud mimpi ular . tafsiran mimpi ular . mimpi ular besar . makna mimpi ular . petanda mimpi ular . tafsir mimpi ular besar .

Filed Under: Haiwan, Makna Mimpi Tagged With: mimpi bertemu jodoh, mimpi dibelit ular, mimpi dikejar ular, mimpi dipatuk ulart, mimpi pegang ular, mimpi ular gangguan jin mimpi dipatuk ular hitam, mimpi dipatuk ular dalam islam, tafsiran

hukum suami rogol isteri dalam islam



Isu rogol suami isteri dibangkitkan oleh sesetengah pihak dan beberapa media. Di sini, saya ingin mengulas seperti berikut;

1. Islam mewajibkan suami menunaikan kehendak seks isteri. Suami yang enggan menggauli ataupun melakukan hubungan seks dengan isterinya tanpa sebab yang sah telah melakukan dosa kecuaian tanggungjawab sebagai suami.

2. Demikian juga isteri yang enggan melakukan hubungan seks dengan suaminya tanpa sebab yang boleh diterima maka ia merupakan satu dosa.

3. Pun begitu, hubungan seks suami dan isteri hendaklah berlaku dalam keadaan yang harmoni dan tidak menyakiti antara satu sama lain. Ini memenuhi perintah al-Quran: (maksudnya) "Kamu semua bergaullah dengan mereka (isteri-isteri) secara baik" (Surah al-Nisa: 19).

4. Maka, hubungan seks secara kasar dan menyakitkan antara satu sama lain adalah dilarang di dalam Islam. Untuk itu semua pasangan hendaklah mencari cara seks yang terbaik yang memenuhi naluri keinsanan kedua pihak.

5 Para sarjana ketika berbincang hukum 'azal (suami mencabut zakar dari faraj isteri sebelum keluar air mani untuk mengelakkan hamil) menyatakan bahawa walaupun perbuatan itu dibenarkan dalam hadis, namun hendak mendapatkan persepakatan dari isteri kerana bimbang isteri tidak sempat menikmati persetubuhan. Ini menunjukkan persetubuhan secara paksa dan kasar yang satu pihak tidak menikmati sudah tentu dilarang dalam hubungan rumahtangga.

5. Isteri berhak menghalang suami menyetubuhinya jika suami itu boleh memberikan mudarat kepadanya seperti suami yang pengidap aids dan penyakit -penyakit lain yang boleh membahayakan isteri. Ini jelas dalam pelbagai dalil syarak.

6. Isteri juga boleh menghalang suami menyetubuhinya jika suami gagal menunaikan tanggungjawab sebagai suami seperti tidak memberikan nafkah kepadanya.

7. Hubungan suami isteri dalam Islam dibina di atas mawaddah wa rahmah (cinta dan kasih) seperti yang disebut dalam Surah al-Ruum ayat 21. Maka semua hadis berkaitan suami dan isteri hendaklah ditafsirkan dalam konteks dan panorama cinta dan kasih. Mana-mana tafsiran yang tidak berlatarkan konsep ini maka akan membawa maksud yang salah faham terhadap maksud hadis-hadis Nabi s.a.w tentang hubungan rumahtangga.

DR.MAZA


English version,

HUSBAND AND WIFE RAPE?

Conjugal rape issue raised by some parties and some media. Here, I would like to comment as follows;

1. Islam requires the husband to pay the wife's sexual demands. Mix or a husband who refuses to have sex with his wife without any valid reason to have committed the sin of negligence of duty as a husband.

2. Likewise, the wife who refuses to have sex with her husband without valid reason then it is a sin.

3. Nevertheless, the husband and wife sex should happen in a harmonized manner and not to hurt each other. This fulfills the command of the Quran: (translated) "You all live with them (wives) good" (Surah al-Nisa: 19).

4. Then, rough sex and painful one another is prohibited in Islam. For that all sex couples should be looking for ways that best meet the instinctive humanity of both parties.

5 when discussing legal scholars' azal (husband and wife retract the penis from the vagina before semen to avoid pregnancy) stated that although the act was justified in saying, but to get consensus from his wife for fear that she did not have time to enjoy sexual intercourse. It shows gross sexual intercourse by force and that the parties do not enjoy the course prohibited in relation households.

5. The wife has the right to prevent her husband had intercourse if her husband could give harm to it like living with a husband who aids and other diseases that could endanger -penyakit wife. This proposition is evident in various legislation.

6. Wife also can prevent the husband had intercourse if her husband failed to fulfill responsibilities as a husband like him do not provide a living.

7. The relationship of husband and wife in Islam is built on mawaddah wa Rahmah (love and compassion) as mentioned in Surah al-Rum verse 21. So all the traditions related to the husband and wife must be interpreted in context and panorama of love and affection. Any interpretation that is not against the backdrop of this concept, it would mean that a misunderstanding of the meaning of the hadith of the Prophet about the marriage relationship.

DR.MAZA