Home » » Cara Bank Buat Duit

Cara Bank Buat Duit

Pernahkah anda terfikirkan selama ini telah diperbodohkan oleh bank? atau anda tak pernah berurusan dengan bank?

Zaman ini tak ada orang boleh terlepas dari berurusan dengan bank kecuali dia ‘kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang’.

Orang macam tu tak perlukan bank untuk simpan duit. Kalau perlupun mungkin sebagai tempat berteduh di kala malam apabila mencari pot untuk tidur.

Secara umumnya kita semua tak dapat lari dari bank. Ramai yang rasa bank banyak membantu kehidupan kita dan ada ramai juga yang tak rasa apa-apa sebab main ikut saja apa yang orang lain buat.

Mungkin anda tak pernah terasa yang bank telah memperbodohkan anda selama ini. Barangkali selepas membaca tulisan ini, anda akan rasa betapa bank mempergunakan orang yang diperbodohkan untuk kaut keuntungan.

Anda simpan duit dalam bank

Bank tak wujud kalau tak ada orang simpan duit dengannya. Melalui duit yang kita simpan itulah dia gunakan pula untuk kasi orang lain pinjam.

Dalam ertikata sebenar, kita telah memberikan pinjaman pada wang sebagai modal untuk dia berniaga. Biasanya modal yang kita keluarkan sudah tentu ada pulangannya.

Katakan pulangan yang anda dapat dengan meletakkan RM50 ribu adalah 5% setahun dengan kadar tetap berdasarkan jumlah pokok RM50 ribu yang telah diberikan. Andaikan juga anda letakkan duit tersebut dalam tempoh selama 5 tahun.

Bank akan membayar balik pada anda sebanyak RM50 ribu + 5% x 50 ribu x 5 tahun = RM62,500. Anda mendapat keuntungan sebanyak RM12,500 dalam tempoh lima tahun.

Jika bank membuat pembayaran secara bulanan, keuntungan yang anda akan terima adalah berjumlah lebih kurang RM208 sebulan.

Ok! itu semua kiraan mudah dan diharap anda faham.

Sekarang andaikan pula anda saban bulan akan keluarkan wang yang disimpan itu sebanyak RM833 sebulan.

Bulan berganti bulan, tahun berganti tahun sehingga di bulan terakhir dalam tempoh 5 tahun itu baki yang ada dalam simpanan anda hanyalah sejumlah RM834 sahaja.

Walaupun jumlah hanya tinggal sebanyak itu, bank masih tetap memberikan keuntungan sebanyak RM208 pada bulan yang terakhir tersebut!!!

Tidakkah itu sesuatu yang cukup menguntungkan?

Apakah anda rasa ada bank di negara kita atau di mana-mana sahaja di dunia ini yang akan melakukan perkara sebegitu untuk anda?

Saya dengar jawapan anda!, “hanya taukeh bank yang bodoh sahaja yang akan berbuat begitu!”…betul tak?

Memang betul! tak ada bank yang sebodoh itu. Jika anda masukkan wang untuk mendapat ganjaran, syaratnya adalah wang itu mesti kekal dalam jumlah yang sama untuk mendapat hasil pulangan seperti yang dikira di atas.

Bank beri duit pada anda

Sekarang mari kita kira pula senario terbalik di mana bank telah meminjamkan pada anda sejumlah RM50 ribu untuk anda membeli sebuah kereta baru.

Untuk memudahkan pengiraan, kita andaikan keuntungan yang sama dikenakan oleh bank dalam tempoh yang sama berdasarkan jumlah pokok iaitu RM50 ribu.

Apa yang anda perlu lakukan adalah membuat bayaran sebanyak RM833 sebulan ditambah dengan keuntungan sebanyak RM208 sebulan (bersamaan RM1,041 sebulan).

Bulan demi bulan, tahun demi tahun anda bayar pada bank sehinggalah jumlah duit kepunyaan bank yang diberikan pada anda berbaki sebanyak RM834.

Dan pada bulan terakhir itu juga anda tidak ada pilihan selain dari tetap membayar RM1,041 di mana keuntungan masih tetap diberikan dalam jumlah RM208.

Ok! sekarang agaknya ada tak orang yang bodoh yang akan melakukan perkara sebegitu pada bank?

Jawapannya sudah tentu ada…ya anda dan juga saya dan kebanyakan mereka yang meminjam duit bank untuk membeli kereta atau membuat pinjaman untuk perkara lain dengan terma dan syarat yang sama.

Tidak anda rasa itu kerja bodoh?

Namun begitu, kita tetap amalkannya kerana bank memerlukan orang-orang yang bodoh sebegitu untuk mengaut keuntungan yang besar.

Tak perlu dinyatakan di sini tekanan-tekanan lain seperti cagaran, kereta atau barangan kena tarik dan dilellong dan lain-lain lagi….

Mungkin sekarang anda sedar kenapa orang seperti Teh Heong Piaw, pemilik Public Bank kaya raya berbillion-billion dan pendapatannya adalah RM 1 juta sebulan!

Nah! memang bank telah memperbodohkan kita…!

oleh mohd shubhi

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ha3x mmg x t'fkir..t'baik..tpi andai xde bank nk smpn duit kt mne?lg 1 xkn la nk bli kete cash?pe2x pun lg better bank r dari pnjm tailong sbb tailong klu x byar jwbnye mmpos..hu3x..

Unknown berkata...

http://visitpayment.com/?ref=14489
Click link ni, buat duit online.. Register terus dpt duit.. Try laa

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Widya Okta berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Catat Ulasan