Home » » Syiling 10 sen 1971 Yang Unik

Syiling 10 sen 1971 Yang Unik



Apa yang specialnya dengan tahun 1971 ni? sebelum 1971, wang syiling diproses dan ditempah di kilang luar negara yang terletak di Jerman Barat serta dibuat dalam bilangan yang banyak kerana digunakan untuk Semenanjung Malaysia, Singapura dan Brunei.

Pada tahun syiling tersebut dibuat, Singapura telah berpisah dengan Malaysia dan buat pertama kali negara ini mula menempa wang syiling sendiri.
“Tahun itu juga telah berlaku bencana banjir besar di Kuala Lumpur sehingga mesin penempa wang syiling itu ditenggelami air dan rosak. Jadi, pada tahun itu, hanya lebih kurang 32,000 keping wang syiling yang sempat dibuat,” katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur.

Angka 32,000 itu boleh dianggap terlalu sedikit berbanding tahun-tahun lain dengan pengeluaran wang syiling mencecah beratus-ratus juta keping bagi setiap jenis syiling.
Disebabkan perkara tersebut, syiling 10 sen itu menjadi begitu bernilai sehingga angkanya mencecah ratusan ringgit.

5 comments:

  1. pernah ke kilang wang syiling di shah alam...kata pegawai kat kilang tu...berapa banyak wang syiling...tak pernah cukup...tak tahu ke mana duit syiling tu...tak seperti duit kertas...bank negara akan kumpul semula dan kemudian akan dilupuskan..tapi duit syiling ni tak tau pegi ke mana...duk dalam tabung kot :D

    ReplyDelete
  2. oohh sebab tu ke syiling tu mahal

    ReplyDelete
  3. Blh jual ke duit sailing tu..klu blh,aku nak jual..tp spa yg nak beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada je org nak beli...saya pun nak...but harga bergantung pada kualiti duit tu...n harga mmg xde mencecah ribuan ringgit..

      Delete
  4. dlm smpnn sy ada 3 keping, hmpir 40 thn sy koleksiknya, rsanya thn 2016 mgkn akn sy lpskn..jklu ada yg brmnt akn sy lps pd pympn bru dgn hrga yg brkenn.

    ReplyDelete