Home » » Gempa Bumi Paling Dahsyat

Gempa Bumi Paling Dahsyat


Selalunya kita dengar gempa bumi berlaku kat luar negara je kan?Nasib baik Malaysia takde berlaku gempa bumi.Syukur kepada tuhan sebab Malaysia terletak di luar Lingkaran Api Pasifik yang menyebabkan gempa bumi dan juga gunung berapi tak berlaku.

Tapi walau macam mane selamat pon kedudukan Malaysia ni,kalau tuhan nak turunkan bencana,berlaku jugak kan...hehe
Tak payah cerita panjang2...jom kita tengok senarai gempa bumi yang paling besar pernah berlaku...


10)Assam-Tibet, 1950 - 8.6 skala richter



9)Sumatera Utara, Indonesia, 2005 - 8.6 skala richter



8)Rat Islands, Alaska, 1965 - 8.7 skala richter



7)Ecuador, 1906 - 8.8 skala richter



6)Offshore Maule, Chile, 2010 - 8.8 skala richter



5)Kamchatka Peninsula, Russia, 1952 - 9.0 skala richter



4)Near the East Coast of Honshu, Japan, 2011 - 9.0 skala richter



3)Off the West Coast of Northern Sumatra, 2004 - 9.1 skala richter



2)Prince William Sound, Alaska, 1964 - 9.2 skala richter



1)Chile, 1960 - 9.5 skala richter

sumber:rotibutter

0 comments:

Post a Comment