Home » » 10 Batu Yang Unik

10 Batu Yang Unik

Di dunia ini ada banyak sekali hal menarik dan unik. Salah satu di antaranya adalah batu! Ya.. batu, mengapa batu menjadi begitu menarik? Salah satu alasannya kerana batu itu sangat seimbang dan seolah-olah tergantung. Mari kita lihat 10 batu yang sangat seimbang dan unik ini.

10. Balanced Rock Colorado
Sama seperti namanya, batu ini terletak di the Garden of Gods dekat Pike `s Peak di Colorado springs , Colorado.

9. Balancing Rock, Digby, Nova Scotia, Kanada





Batu ini memiliki tinggi sekitar 30 meter yang terletak di Nova Scotia, Kanada. Keseimbangannya sangat menakjubkan! Lihat saja betapa menakjubkan bagaimana batu itu mampu berdiri.


8. Idol Rock, Moor Brimham, North Yorkshire, England


 

Batu Idol ini menurut sumber memiliki berat sekitar 200 tan dan hanya ditampung oleh batu yang sangat kecil di bawahnya.

7. El Torcal de Antequera, Andalucia, Sepanyol


Torcal el de Antequera adalah sebuah menara batuan kapur. Kerana hakisan yang disebabkan oleh angin maka batu tersebut menjadi berbentuk seperti pancake. Lihatlah betapa seimbangnya batu pancake ini.



6. Kjeragbolten, Norway



Kjeragbolten atau Kjerag Boulder adalah sebuah batu seluas 5 meter persegi batuan. Batu itu berada di ketinggian di atas 1.000 meter di udara selama ribuan tahun. Kata orang di sana, selamat untuk berdiri di atas batu tersebut. Tapi jangan lihat ke bawah kerana sangat tinggi dan menyeramkan :)


5. Peyrou Clab, Sidobre, Perancis


Peyro Clabado terletak di Languedoc, Perancis. Batu ini mulai terbentuk dan terhakis sedikit demi sedikit pada 300 tahun yang lalu. Batu ini mencapai berat 780 tan!.

4. Mushroom Rocks, Kansas, USA


Batu ini dapat ditemukan di Mushroom Rock State Park , di daerah Hills Smoky . Taman Cendawan Rock State Park berukuran seluas 5 hektar.

3. Chiremba Balancing Rocks, Epworth, Zimbabwe.

MChiremba Balancing Rocks terletak hanya beberapa batu dari Ibukota Zimbabwe atau dari Harare. Batu ini dibuat oleh hakisan angin.

2. Mexican Hat Rock, Utah, USA

Dari jauh batu tersebut akan nampak seperti topi dari Mexico. Mexico Hat terletak di luar Monumen Valley selatan-pusat San Juan County, Utah. Batu ini memiliki lebar 60 kaki dan tebal 12-kaki . 

1. The Steady Hand Of Man


Batu ini dibentuk oleh seorang seniman, Daliel Leite. Dia mendapat inspirasi dari objek batu yang seimbang dari seluruh dunia dan ia mencuba untuk membuat batu seimbang oleh tangannya sendiri dalam skala kecil.


sumber : kongsicerita

5 comments:

  1. ada lagi,batu terapung..batu yg ingin mengikut rasullullah ke israk mi'raj tetapi dihalang.go and search

    ReplyDelete
  2. saya suke post nie..mmg best la..magnificent !!

    ReplyDelete
  3. Ya betul...batu batu tu semua yang hendak mengikut Rasullulah S.A.W. semasa peristiwa Israk Mi'raj...batu batu itu dihalang oleh Nabi Rasulullah agar mereka tidak ikut....

    ReplyDelete
  4. betul2.. tp sebarang copy xdapat di paparkan lagi, setahu saya sekitar batu tue sekarang ditawan oleh tentera israel..

    ReplyDelete